„Wzmacniamy Gminne Przedszkola”
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Temat zajęcia otwartego dla rodziców: "Znamy części ciała"- zabawy rozwijające percepcję wzrokową oraz orientację w schemacie wlasnego ciała i przestrzeni.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Temat zajęcia: "Kształtowanie ogólnej spostrzegawczości wzrokowej na podstawie wyszukiwania różnic oraz podobieństw między ilustracjami różniącymi się kilkoma szczegółami".
Zajęcia z zakresu efektywnego uczenia się dla dzieci starszych w zakresie kształtowania gotowości do nauki czytania i pisania.
Termin realizacji: 01.02.2018r do 30.04.2018r ( zakończone)
Prowadząca: Wiesława Machlik
Praca prowadzona była z dziećmi 5-6 letnimi w czterech grupach (przy wyborze uwzględniano podział na dziewczynki i chłopców)
3 grupy 20 osobowe – Przedszkole Dzierzgoń
1 grupa 15 osobowa – Żuławka Sztumska
Zadania:
- Przygotowanie dzieci przedszkolnych do podjęcia nauki w szkole czyli rozwijanie zainteresowania nauką czytania i pisania
- Prowadzenie zajęć i zabaw mających na celu rozwijanie pamięci, koncentracji uwagi i wyobraźni
Cele ogólne:
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej i dotykowej.
- Doskonalenie pamięci.
- Rozwijanie koncentracji, lepszego skupienia uwagi a co za tym idzie - większej efektywności w nauce.
- Rozwijanie wyobraźni.
- Rozbudzanie inwencji i samodzielności intelektualnej.
- Poznawanie sposobów przyswajania wiedzy bez wysiłku
- Rozbudzanie wiary we własne możliwości, wiara w sukces.
- Usprawniane pracy narządów mowy.
- Stymulowanie językowych umiejętności.
- Wzbogacanie słownictwa.
- Kształtowanie poczucia rytmu.
- zainteresowanie nauką czytania , pisania.
Realizowane treści – propozycje zajęć zgodne z założeniami programu
- Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy – rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej.
- Zabawa z palcami - ćwiczenia rozwijające uwagę, koncentracje i pamięć -,, Ziemia, drzewa …”- kojarzenie nazw z kształtem i ruchem ręki.
- Zapamiętywanie dziesięciu zabawek Łańcuchową Metodą Skojarzeń (tworzenie historyjek obrazkowych – opowiadań) – rozwijanie pamięci, wyobraźni zainteresowania czytaniem i pisaniem
- Figura , która ożyła – kojarzenie kształtu figury z otaczającym światem, utrwalanie figur geometrycznych, nabywanie pewności siebie
- Królestwo kolorów – tworzenie asocjacji , rozwijanie percepcji wzrokowej, wyobraźni
- „Kolorowe kartki” gra dydaktyczna zapamiętywanie kolorów przez asocjacje (burza mózgów), rozwijanie pamięci, rozwijanie percepcji wzrokowej
- Cyfry, które ożyły – kojarzenie cyfry na podstawie otaczającego świata, rozwijanie percepcji wzrokowej i dotykowej, rozwijanie wyobraźni
- Metoda Cycerona - kojarzenie i zapamiętywanie słów na podstawie części twarzy
( włosy, czoło. brwi, powieki, rzęsy, nos, policzki, usta, uszy), rozwijanie pamięci i wyobraźni, rozwijanie percepcji wzrokowej i dotykowej, - Zabawa pt.,, Prawa rączka pracuje – lewa rączka leniuchuje ” - rozróżnianie strony lewej i prawej .
- Nauka wiersza J. Brzechwy „Tydzień” – za pomocą rysunku uproszczonego –metodą piktogramu
- Utrwalenie wiersza J. Brzechwy „Tydzień” – za pomocą rysunku uproszczonego –metodą piktogramu, utrwalenie nazw dni tygodnia
- Wesołe zabawy z „leniwą ósemką” – wykorzystanie elementów metody P. Dennisona - kinezjologii edukacyjnej, usprawnianie motoryki rąk, doskonalenie koordynacji wzrokowo – słuchowej,
- "Mam dobrą pamięć, ale potrafię też myśleć twórczo" z wykorzystaniem metody Kinezjologii Edukacyjnej - wspomaganie rozwoju intelektualnego poprzez ćwiczenia funkcji poznawczych, pamięci, koncentracji uwagi, logicznego i twórczego myślenia
- Co czujemy –wdrażanie do nazywania uczuć towarzyszących nam w różnych sytuacjach.
- Podwórkowa awantura – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza T. Fiutowskiej – usprawnianie narządów mowy, analiza i synteza słuchowa wyrazów wypowiadanych sylabami oraz głoskami
- Wyprawa na wiosenną łąkę – zabawy twórcze – wspomaganie rozwoju myślenia twórczego, rozwijanie koncentracji uwagi.
- W kranie figur geometrycznych – utrwalenie nazw figur, kształcenie twórczej wyobraźni. wzbogacenie słownictwa, zgodna współpraca w grupach
- Podróż po krainie Abecadła – stacja literowo i wyrazowo – zabawy rozwijające gotowość do nauki czytania i pisania – wdrażanie do wyszukiwania słów na dana głoskę i układanie z nimi zdań; dobieranie podpisów do obrazka, kreślenie wzorów litero podobnych
- Podróż po krainie Abecadła – stacja rebusowo – odczytywanie rebusów – wzbogacanie słownictwa, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów
- Podróż po krainie Abecadła – stacja sylabowo, słowa i słówka – zabawy rozwijające gotowość do nauki czytania – wdrażanie do wyszukiwania słów na dana głoskę; podział wyrazów na sylaby, przeliczanie ich, układanie podpisów z sylab do obrazka
ZAJĘCIA Z ZAKRESU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU- ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
"Rodziny słów" to tytuł zajęć, których celem było:
-rozwijanie świadomości fonologicznej,
-utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
-wzbogacanie słownika dziecka,
-zwracanie uwagi na wyrazistość pracy narządów mowy.
ZAJĘCIA Z ZAKRESU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU- ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
ZAJĘCIA OTWARTE DLA RODZICÓW
"Lalki" to tytuł zajęć, których celem było:
-utrwalanie prawidłowej realizacji gł. [l],
-rozwijanie koncentracji uwagi,
-usprawnianie języka, zwrócenie uwagi na jego pionizację,
-doskonalenie słuchu fonemowego,
-utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
ZAJĘCIA Z ZAKRESU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU- ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
"Pociąg"- celem zajęć było:
-zabawy z głoskami opozycyjnymi [s-š],
-usprawnianie motoryki warg i języka,
-doskonalenie słuchu fonemowego,
-kształtowanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
ZAJĘCIA Z ZAKRESU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU- ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
"Wielkanocne pisanki" zajęcia, których celm było:
-rozwijanie słuchu fonemowego,
-utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
-wdrażanie do dojrzałego sposobu połykania,
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
ZAJĘCIA Z ZAKRESU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU- ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
"Wiosna" temat zajęć, których celem było:
-usprawnianie narządów artykulacyjnych,
-zwrócenie uwagi na prawidłową wymowę trzech szeregów: ciszącego, syczącego, szumiącego,
-rozwijanie percepcji słuchowej,
-utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
ZAJĘCIA Z ZAKRESU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU- ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
"Zawody" to tytuł zajęć, których celem było:
-rozwijanie słuchu fonemowego,
-usprawnianie narządów mowy,
-utrwalanie prawidłowej artykulacji głosek [š s].
ZAJĘCIA Z ZAKRESU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU- ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
PROWADZĄCA: mgr Małgorzata Jabłońska
TERMIN REALIZACJI: 1.11.2017-31.05.2018 (w trakcie realizacji)
DZIECI OBJĘTE PROJEKTEM: 3-6 lat
LICZEBNOŚĆ GRUP:
-4 GRUP 19 OSOBOWYCH }
-2 GRUPY 18 OSOBOWE }TĘCZOWE PRZEDSZKOLE W DZIERZGONIU
-2 GRUPY 10 OSOBOWE (ŻUŁAWKA SZTUMSKA)
-2 GRUPY 12 OSOBOWE (BĄGART)
GODZINY PROWADZENIA ZAJĘĆ: 7.00-15.30
Zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju prowadzone w ramach projektu, to zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowe i społeczny rozwój dzieci. Obejmują psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka dziecka- postawą zajęć są zajęcia logopedyczne. W pierwszej kolejności do ww. zajęć zakwalifikowane zostały wszystkie dzieci przebadane, zdiagnozowane i zakwalifikowane do terapii logopedycznej, które regularnie uczęszczają na zajęcia logopedyczne w ramach pobytu w przedszkolu. W drugiej kolejności zakwalifikowano dzieci na podstawie wcześniejszych obserwacji prowadzonych na terenie przedszkola, uczęszczających na terapię w latach ubiegłych. Podział dzieci na grupy uwarunkowany był zadeklarowanymi godzinami pobytu dziecka w przedszkolu przez rodziców, ale także zróżnicowaniem pod względem wiekowym celem wyrównywania szans edukacyjnych. Zajęcia prowadzone są zgodnie z napisanym autorskim programem „Mówimy doskonale” opartym o różne propozycje książkowe pozyskane w ramach projektu oraz pozycję Romany Sprawki oraz Joanny Graban pt. „Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat”. Każde zajęcia są dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Tematyka zajęć została opracowana zgodnie z kalendarzem- odpowiednio do pory roku, świąt, wydarzeń.
Do dnia dzisiejszego odbyły się następujące zajęcia:
LISTOPAD
1.Co pomaga nam poprawnie mówić?
-usprawnianie narządów artykulacyjnych,
-rozwijanie słuchu fonematycznego,
-doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
-ustalenie prawidłowego toru oddechowego,
-kształtowanie dojrzałego sposobu połykania.
2.Zabawy ze zwierzętami.
-doskonalenie sprawności artykulatorów,
-wdrażanie narządów artykulacyjnych do wyraźnej pracy podczas mówienia,
-rozwijanie słuchu fonemowego i koordynacji słuchowo-ruchowej,
-kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.
GRUDZIEŃ
3.Mikołaj poznaje zwierzątka.
-rozwijanie syntezy i analizy sylabowej,
-wdrażanie do koncentracji uwagi,
-doskonalenie pamięci słuchowej.
4.Boże Narodzenie.
-usprawnianie narządów artykulacyjnych,
-zapoznanie ze słownictwem związanym ze Świętami Bożego Narodzenia,
-utrwalenie analizy sylabowej,
-kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.
STYCZEŃ
5.Co misie robią zimą?
-usprawnienie narządów artykulacyjnych,
-kształtowanie właściwego nastawienia głosu,
-usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-utrwalenie prawidłowego toru oddychania,
-ćwiczenia pamięci.
6.Mosty i bałwanki.
-rozwijanie słuchu fonemowego,
-usprawnianie narządów artykulacyjnych,
-wdrażanie do koncentrowania uwagi na bodźcach słuchowych.
7.Zimowy wiatr.
-zapoznanie z prawidłową wymową głoski [š],
-usprawnianie percepcji słuchowej,
-utrwalanie prawidłowego sposobu połykania,
-utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
8.Karnawał.
-kształtowanie i usprawnianie percepcji słuchowej,
-utrwalanie prawidłowego toru oddychania,
-usprawniania narządów artykulacyjnych,
-kształtowanie poczucia rytmu.
LUTY
9.Pojazdy.
-rozwijanie słuchu fonemowego,
-usprawnianie narządów artykulacyjnych,
-zwrócenie uwagi na wyrazistą wymowę samogłosek,
-kształtowanie prawidłowego nastawienia głosu.
10.Ptaki.
-usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych,
-utrwalenie prawidłowego toru oddechowego,
-rozwijanie słuchu fonemowego,
-zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy głosek tylnojęzykowych [k g].
11.Spotkanie z samogłoskami.
-wdrażanie do wyrazistej wymowy samogłosek ustnych,
-rozwijanie słuchu fonemowego,
-zapoznanie z graficzną i dźwiękową formą samogłosek ustnych.
12.Głoska „A” i przyjaciele.
-zwrócenie uwagi na wyrazistą wymowę samogłosek,
-kształtowanie miękkiego nastawienia głosu,
-usprawnianie narządów artykulacyjnych.
MARZEC
13.Język na defiladzie.
-usprawnienie motoryki artykulacyjnej, głównie języka,
-utrwalanie spoczynkowej pozycji języka oraz dojrzałego sposobu połykania,
-rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
14.Zawody.
-rozwijanie słuchu fonemowego,
-usprawnianie narządów mowy,
-utrwalanie prawidłowej artykulacji głosek [š s].
15.Wiosna.
-usprawnianie narządów artykulacyjnych,
-zwrócenie uwagi na prawidłową wymowę trzech szeregów: ciszącego, syczącego, szumiącego,
-rozwijanie percepcji słuchowej,
-utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
16.Wiosenne pisanki.
-rozwijanie słuchu fonemowego,
-utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
-wdrażanie do dojrzałego sposobu połykania,
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
17.Pociąg.
-zabawy z głoskami opozycyjnymi [s-š],
-usprawnianie motoryki warg i języka,
-doskonalenie słuchu fonemowego,
-kształtowanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
18.Lalki. (zajęcia otwarte dla rodziców w każdej grupie)
-utrwalanie prawidłowej realizacji gł. [l],
-rozwijanie koncentracji uwagi,
-usprawnianie języka, zwrócenie uwagi na jego pionizację,
-doskonalenie słuchu fonemowego,
-utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
19.Rodziny słów.
-rozwijanie świadomości fonologicznej,
-utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
-wzbogacanie słownika dziecka,
-zwracanie uwagi na wyrazistość pracy narządów mowy.
Podczas zajęć wykorzystywane są pomoce zakupione w ramach projektu; ogromną rolę odgrywa wykorzystanie technologii informatycznej- laptopy wraz z oprogramowaniem- cenionym programem logopedycznym LOGOPEDIA Young Digital Planet. Dzieci intensywnie ćwiczą sprawność artykulatorów z wykorzystaniem opowiadań logopedycznych, celem świadomego układania artykulatorów do prawidłowej realizacji poszczególnych głosek. Zapoznanie z prawidłowym wzorcem mowy następuje poprzez prezentację multimedialną, a także w oparciu o labiogramy również zakupione w ramach projektu. Wykorzystywany jest szereg pomocy obrazkowych- karty logopedyczne- stymuluje się pamięć dzieci. Ogromna ilość pomocy w postaci pozycji książkowych wykorzystywanych jest zarówno do inspirowania prowadzenia zajęć w ramach projektu, a także wykorzystywane są do prowadzenia terapii logopedycznej w ramach pracy logopedy w przedszkolu. Do każdych zajęć wykorzystuje się „Mini orkiestrę” zawierającą komplet instrumentów muzycznych, celem kształtowania słuchu dzieci.
Zajęcia odbywają się systematycznie w ustalonych wcześniej terminach, zgodnie z założeniami programowymi. O każdych zajęciach rodzice poinformowani są indywidualnie- pisemnie. Prowadzone były rozmowy z rodzicami podczas zebrań grupowych, informujące o sposobie realizacji projektu, a także udzielano na bieżąco odpowiedzi na wszelkie zapytania rodziców. W miesiącu kwietniu odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców zgodnie z założeniami projektu.
Zajęcia techniczno - przyrodnicze z wykorzystaniem TIK - GUMOWE JAJKO
ZAJĘCIA TECHNICZNO - PRZYRODNICZE Z WYKORZYSTANIEM TIK
Zajęcia z zakresu realizacji zajęć techniczno – przyrodniczych z wykorzystaniem TIK dla dzieci uczęszczających do Tęczowego Przedszkola w Dzierzgoniu i Żuławce Sztumskiej.
Prowadząca: Wioleta Czechowska
Termin realizacji: od listopada 2017 do stycznia 2018r.
Praca prowadzona była z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat z podziałem na grupy:
- 18 grup po 5 dzieci – Tęczowe Przedszkole w Dzierzgoniu
- 9 grup po 4 dzieci – Tęczowe Przedszkole w Dzierzgoniu
- 4 grupy po 5 dzieci – Żuławka Sztumska
Łącznie 146 dzieci.
Zajęcia realizowane były w godzinach od 8:00 – 17:00.
Efekt: rozwijanie kompetencji kluczowych, tj. podstawowych kompetencji przyrodniczych, technicznych w stopniu dostosowanym do możliwości wieku przedszkolnego.
Zrealizowane treści są zgodne z programem opracowanym przez nauczyciela i dotyczyły następujących treści:
1. „ Gumowe jajko, czyli co potrafi zdziałać ocet?” – obserwacja interakcji jajka z octem.
2. „ Pienisty potwór” – badanie wytwarzania gazów podczas mieszania określonych substancji.
3. „ Znikająca woda” – badanie ciśnienia wody.
4. „ Spalanie a tlen” – co jest potrzebne by palił się ogień; poznanie zasad bezpiecznego postępowania z ogniem.
5. „ Konserwowania żywności” – dlaczego w doświadczeniu woda jest mętna? Oglądanie przez mikroskop i kule zoom różnych produktów spożywczych.
6. „ Telefon” – dzięki czemu docierają dźwięki.
Podczas zajęć wykorzystywane były następujące środki dydaktyczne zakupione w ramach realizacji projektu:
- materiały dydaktyczne: plansze, zdjęcia, bajki edukacyjne , piosenki, zadania, plakaty
- przedmioty potrzebne do realizacji eksperymentów, doświadczeń – mikroskopy, lupy, kule ZOOMY,
- płyty z piosenkami, ciekawostki ze stron internetowych i programów edukacyjnych
- audiobooki: „Skąd się wzięło pisklę w jajku?„ Ciepło zimno. Zagadka Fahrenheita”; „Inżynier Ciućma – czyli śrubka, młotek i przemądrzałe roboty”;
- płyty tematyczne do gier: Mądre dziecko – Mam 4-5 l i 6-7 l; Mała akademia przedszkolaka; Akademia umysłu junior – jesień, zima
- programy multimedialne: Mała Akademia Przedszkolaka, Mądra głowa przedszkolaka, Mądre dziecko myślę, tworzę i wiem; Bystry przedszkolak Mapeciątka,
- Klocki kolorowe do układania i budowania, śrubki i nakrętki,
-Układanki – nakładka na ziemi, nakładka na niebie
- Mała encyklopedia nauki; ilustrowana encyklopedia pojazdów „ Samochody, pociągi, okręty, samoloty”; Encyklopedia odkryć i wynalazków; Gdyby jajko mogło mówić … i inne opowieści; Bawię się w przyrodę
- Komputer
Tematy szkoleń w jakich brałam udział w ramach realizacji projektu, to:
- „ Rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci”
- „ Szkolenie z zakresu prowadzenia zajęć z użyciem TIK”
W ramach przeprowadzonych zajęć techniczno – przyrodniczych z wykorzystaniem TIK dzieci głównym celem było rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych. Uważam, że cel został osiągnięty, gdyż dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach badawczych , cierpliwie czekały na swój udział w zajęciach. Formułowały spostrzeżenia i wnioski, posługiwały się prostymi narzędziami oraz podejmowały prób samodzielnego wykonywania eksperymentów pod okiem nauczyciela. Zrealizowane zajęcia dawały dzieciom wiele radości i satysfakcji co najbardziej widoczne było podczas trwania zajęć oraz w rozmowach z rodzicami.
Wzmacnianie postaw kreatywnych i innowacyjnych u uczniów
Koło przyrodnicze w Żuławce - tematy zajęć:
- Co to jest woda? : poznawanie znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin, poznawanie właściwości wody i jej różnych stanów: skraplanie , zamiana wody w lód , topienie lodu , rozpuszczanie i krystalizacja soli i cukru w wodzie.
- Co to jest galaktyka? - poznanie roli słońca, charakterystyczne cechy planet krążących wokół Słońca. - Dostrzeganie pozytywnych i negatywnych skutków działania promieni Słonecznych. - Poznanie przyczyn powstawania pożarów, uświadomienie oszczędzania energii poprzez wyłączanie zbędnego oświetlenia i urządzeń elektrycznych, zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi.
- Co to jest powietrze? - Dostrzeganie istnienia powietrza w otoczeniu ,zabawy badawcze z balonem, wiatraczkiem, chorągiewką, wdychanie i wydychanie powietrza, dmuchanie na kartki. Poznanie źródeł zanieczyszczeń powietrza typu: spaliny samochodowe, środki chemiczne. Posadzenie i opieka roślin doniczkowych; informacja dotycząca dostarczenia tlenu przez rośliny.
- Co to jest gleba ?- Prowadzenie obserwacji gleby • zrozumienie znaczenia gleby dla wzrostu organizmów w niej żyjących, • obserwowanie zmian konsystencji ziemi w zależności od pory roku i stanu pogody, - „Wiosenna pogoda” – badanie przepuszczalności gleby: piasek, glina ziemia torf. Wybór ziemi odpowiedniej do przesadzenia kwiatów. - Podejmowania działań mających na celu ograniczenie zanieczyszczenia gleby. • zrozumienie szkodliwego oddziaływania odpadów na środowisko przyrodnicze.
- Bliższe poznanie ekosystemów roślinnych (sad, ogród, las, park, łąka, pole), Obserwacja rozwoju roślin ,zapoznanie z cyklem rozwojowym roślin, założenie hodowli cebuli, fasoli…; prowadzenie systematycznej obserwacji, uświadomienie roli wody, powietrza i słońca dla rozwoju roślin - Zrozumienie znaczenia ochrony wybranych roślin w Polsce, przestrzeganie zakazu ich zrywania.
- Zdrowa żywność - układanie jadłospisu, pokaz wzrostu wybranych roślin od nasionka do dojrzałej postaci, wysiew w ziemię nasion. Badanie koloru warzyw: burak, marchew, pomidor.
- Zrozumienie potrzeby ograniczania ilości śmieci wykorzystując np. opakowania wielokrotnego użytku (szklane słoiki, butelki) , wdrażanie do wyrzucania śmiecie tylko w miejscach do tego przeznaczonych (kosze na śmieci) ; poznanie zasad segregacji śmieci , poznanie rodzajów odpadów wytworzonych przez człowieka i uświadomienie korzyści jakie płyną z powtórnego zagospodarowania odpadów . Poznanie cyklu produkcji papier • „Ze starego - nowe”: wzbogacenie słownictwa dzieci o wyraz „recykling” .
- Przyroda się obudziła - zabawa badawcza : porównywanie gałązek drzew w sali i na dworze. Poznanie nazw i wyglądy kwiatów wiosennych - porządkowanie terenu wokół przedszkola oraz jego zagospodarowanie : rabaty kwiatowe.
- Zwierzęta małe i duże - Rozróżnianie i nazywanie wybranych gatunków ,zwierząt domowych i hodowlanych , zwierząt chronionych w Polsce ,zwierząt żyjących w różnych środowiskach przyrodniczych, np. w lesie, na łące, w morzu. Zapoznanie z życiem wybranych zwierząt - obserwowanie wybranych zwierząt w ich naturalnym środowisku np. gospodarstwo.
- Obserwacje przyrodnicze z wykorzystaniem lupy i mikroskopu – spacery i wycieczki w okolicach przedszkola. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych na wybranym materiale przyrodniczym z wykorzystaniem lup i mikroskopu.
- Badawcze zabawy z kolorami - samodzielne odkrywanie i doświadczanie przez dzieci (uzyskiwanie kolorów; wyjaśnienie zjawiska tęczy). Na zakończenie „Quiz ekologiczny” – posumowanie zdobytej wiedzy; wręczenie odznaki „Małego ekologa”.
Wzmacnianie postaw kreatywnych i innowacyjnych u uczniów
Cele działań edukacyjnych. Cel główny :
Celem zajęć jest wspieranie, rozwijanie oraz stymulacja kreatywności twórczej dzieci w wieku przedszkolnym. Oprócz tego program ma za zadanie zachęcić dzieci do podejmowania wszelkich działań, które przyczyniają się do zwiększenia ich potencjału twórczego. Realizacja tychże działań będzie się dokonywać w oparciu o metody polegające na praktycznych działaniach dzieci.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć emocjonalnych za pomocą środków artystycznych,
- rozwijanie zmysłu spostrzegawczości, wrażliwości oraz indywidualnych zdolności twórczych,
- kształtowanie umiejętności poszanowania pomysłów innych członków grupy i indywidualnej postawy wobec sztuki,
- rozwijanie umiejętności odbierania przedmiotów i zjawisk w sposób polisensoryczny,
- pobudzanie zdolności i możliwości twórczych,
- uświadamianie uczestnikom ich potencjału twórczego, wzmacnianie poczucia własnej wartości, wskazywanie „mocnych stron”, możliwość przeżycia satysfakcji z pracy twórczej i jej efektów,
- uwrażliwianie na piękno otaczającego świata, wzbudzanie przeżyć estetycznych,
- poznanie różnych technik plastycznych,
- rozwijanie zainteresowań i kształcenie kreatywności,
- wzmacnianie postaw kreatywnych i innowacyjnych u dzieci poprzez realizowane działania.
Sposób organizacji działań.
Formy zajęć: indywidualna (jednolita, zróżnicowana) , grupowa (jednolita, zróżnicowana),
zespołowa
Metody:
- Metoda samodzielnych doświadczeń – stwarzanie dzieciom warunków do swobodnego wypowiadania się, poszukiwania i bezpośredniego przeżywania,
- Metoda zadań stawianych do wykonania – pobudzenie aktywności i kreatywności, mobilizowanie dzieci do skupienia uwagi, zachęcanie do podejmowanie określonych zadań twórczych,
II. Techniki plastyczne/ realizowane treści:
- malowanie kolorową pianą ( samodzielny wytwór dzieci) oraz rozdmuchiwanie kleksa z farby za pomocą słomki,
- wykonanie sensorycznej butelki,
- malowanie farbą połączoną z pastą do zębów/pianką do golenia i wodą,
- zimowy collage z różnych materiałów,
- malowanie folią bąbelkową,
- "Łapacz snów" wykonany z papierowych talerzy, sznurków, piórek.
ZAJĘCIA Z ZAKRESU REALIZACJI Z ZAKRESU WZMACNIANIA ODPOWIEDNICH POSTAW, KREATYWNOŚCI, INNOWACYJNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI PRACY ZESPOŁOWEJ DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCH DO TĘCZOWEGO PRZEDSZKOLA W DZIERZGONIU I ŻUŁAWCE SZTUMSKIEJ.
Prowadząca : Krystyna Szewczun
Wiek dzieci od 3 do 6 lat,
Termin realizacji: od: styczeń 2018 r. do maja 2018 r.
( w trakcie realizacji)
Praca prowadzona jest z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat, w grupie 20 osobowej, trzy godziny w miesiącu.
Opis zajęcia: zajęcia mające na celu budzenie i rozwijanie możliwości, wiedzy i umiejętności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w takim stopniu aby niwelować różnice
w poziomie w stosunku do dzieci uczęszczających na zajęcia rozwijające.
Prowadzone zajęcia z zakresu „Wzmacniania odpowiednich postaw, kreatywności, innowacyjności i umiejętności pracy zespołowej” są realizowane zgodnie z programem opracowanym przez nauczycielkę pt.” Jaki jestem, jaki będę, jaki chcę być.”.
Po dokonanej obserwacji przez nauczycielki i rozmowach z nimi, dokonałam wyboru dzieci zgłoszonych przez rodziców do projektu, które miały pewne trudności z uspołecznieniem, współpracą w grupie oraz
Do chwili obecnej przeprowadziłam z dziećmi następujące tematy zajęć:
1.„Dzieła z odpadów”
2.„W zimowej krainie”
3.„Razem weselej”
4. „Papierowi czarodzieje”
5.”Stuk – puk jak puka lód”
6.„Ja i miś”
7.„Rusz głową zabawy słowne”
8.„Chętnie się z Tobą podzielę”.
Podczas zajęć wykorzystywane są następujące środki dydaktyczne zakupione
w ramach realizacji projektu :
- Tablica magnetyczna. Biała, suchościeralna
- Przesuwanka Drzewo – dużo, usprawniającego motorykę ręki dziecka.
- Zestaw do nawlekania – 12 drewnianych klocków i sznurek do przewlekania.
- Poducha Świnka, wypełnienie kulkami silikonowymi o właściwościach statycznych.
- Zrób domowego zwierzaka, w zestawie – 12 malowanych drewnianych elementów
Elementów , 9 drewnianych śrub, 9 drewnianych nakładek.
- Leśna wieża, zabawka wykonana z drewna,
- Przewlekane figury, zestaw drewnianych przekładanek
-
- labirynt na nogę „Wąż”
- drukarka OKI MC532DN + moduł wifi
- urządzenie wielofunkcyjne BROTHER
- tablica interaktywna SMART
- laptop DELL
W ramach realizacji zajęć kompetencji emocjonalnych będą się odbywać w maju zajęcia otwarte z rodzicami.
Temat szkolenia, w którym uczestniczyłam: „Szkolenie w zakresie prowadzenia zajęć
z użyciem TIK”.
Dziecko wchodzące w wiek przedszkolny boryka się z różnymi problemami otaczającego go świata. Dzięki poznaniu siebie i swojego otoczenia dziecko zdobywa wiedzę i praktyczne umiejętności. Naszą rolą jako nauczycieli jest dbałość o wszechstronny rozwój dziecka. Ale co mają zrobić dzieci, które już na początku swojego rozwoju mają problemy
z przyswajaniem wiedzy, różnorodnych umiejętności, które niezbędne będą w późniejszym życiu. Prowadzone są różne działania organizowane przez rodziców, nauczycieli, specjalistów, którzy mają na celu wyrównywanie szans edukacyjnych i rozwojowych dziecka.
I właśnie uczestnictwo wybranych przeze mnie dzieci w tym projekcie z wykorzystaniem różnorodnych pomocy dydaktycznych, narzędzi TIK, zabawek już w znacznym stopniu wpłynęła na dzieci niezwykle pozytywnie.
Zespołowe formy pracy nauczyły dzieci współdziałania w grupie, dostrzegły, że bawiąc się, ucząc w grupie dążą do tego samego celu, wspólnego celu. W trakcie prowadzenia zajęć dzieci wymyślały swoje sposoby na realizację określonego zadania (kreatywność).
Uczestnictwo dzieci w /w zajęciu wpłynęło na rozwój intelektualny
i emocjonalny. Zdobyły nowe umiejętności, np. podejmowanie prostych decyzji (niezależne myślenie jest ważnym aspektem kreatywności np. wybór zabawki lub materiałów do wykonania postaci z odpadów). Radość i uśmiech oraz zaangażowanie towarzyszyły dzieciom podczas realizacji zadań i zabaw.
ZAJĘCIA Z ZAKRESU REALIZACJI Z ZAKRESU KOMPETENCJI EMOCJONALNYCH DLA DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCHC DO TĘCZOWEGO PRZEDSZKOLA W DZIERZGONIU I ŻUŁAWCE SZTUMSKIEJ.
Prowadząca : Krystyna Szewczun
Wiek dzieci od 3 do 6 lat,
Termin realizacji: od: styczeń 2018 r. do maja 2018 r.
( w trakcie realizacji)
Praca prowadzona jest z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat, w grupie 20 osobowej, trzy godziny w miesiącu.
Opis zajęcia: zajęcia mające na celu budzenie i rozwijanie możliwości, wiedzy i umiejętności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w takim stopniu aby niwelować różnice
w poziomie w stosunku do dzieci uczęszczających na zajęcia rozwijające.
Prowadzone zajęcia z zakresu „Kompetencji emocjonalnych” są realizowane zgodnie
z programem opracowanym przez nauczycielkę pt. „Poznajemy nasze emocje”.
Po dokonanej obserwacji przez nauczycielki i rozmowach z nimi, dokonałam wyboru dzieci zgłoszonych przez rodziców do projektu, które miały problemy z emocjami, były nieśmiałe, skryte i zagubione.
Do chwili obecnej przeprowadziłam z dziećmi następujące tematy zajęć:
„Poczucie szczęścia”
„Jak okazać, że kogoś lubię”
„Małe i duże smuteczki”,
„Radzimy sobie ze złością”
„Magiczne słowo przepraszam”
„Nie obrażaj mnie”
„Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe”
„Chętnie się z Tobą podzielę”.
Podczas zajęć wykorzystywane są następujące środki dydaktyczne zakupione
w ramach realizacji projektu :
- „Bajki terapeutyczne … na dobry dzień i jeszcze lepsze jutro”- Barbara Stańczuk
- „Emocjonalki. Bajki psychoterapeutyczne”. Parcheta – Kołoszuk Małgorzata.
- „Garść radości, szczypta złośći”, Kołyszko Wojciech, Tomaszewska Jovanka – zabawy i ćwiczenia pomagające zrozumieć i oswoić emocje.
- Bajkowe pacynki – Zwierzątka, zestaw zawiera postacie: niedźwiedzia, lisa, zająca, myszkę i żabę.
- klocki ażurowe Kwiatki
- marionetki „ Czarodziej, Księżniczka, Książę, Król do zabawy dla dzieci
- labirynt na nogi „Ślimaczki”
- labirynt na nogę „Wąż”
- drukarka OKI MC532DN + moduł wifi
- urządzenie wielofunkcyjne BROTHER
- tablica interaktywna SMART
- laptop DELL
W ramach realizacji zajęć kompetencji emocjonalnych będą się odbywać w maju zajęcia otwarte z rodzicami.
Temat szkolenia, w którym uczestniczyłam: „Szkolenie w zakresie prowadzenia zajęć
z użyciem TIK”.
Poprzez realizację w/ w tematów zajęć dzieci w pewnym stopniu nabyły już, ukształtowały pozytywny obraz samego siebie poprzez nazywanie, rozpoznawanie takich uczuć jak: szczęście, smutek, złość i radość. Dzieci, choć wydają nam się wrażliwsze i bardziej emocjonalne, okazują swoje uczucia i nastroje w sposób bardzo spontaniczny, ale nierzadko nieadekwatnie do sytuacji. Nie wiedzą, skąd biorą się ich uczucia, jak sobie z nimi radzić i kierować. Jeśli nie zapewni się im odpowiedniej wiedzy i umiejętności w tym zakresie, to taki stan rzeczy może stać się przyczyną wielu zaburzeń w rozwoju psychicznym dziecka. Osoba nie potrafiąca identyfikować własnych uczuć, nie będzie też potrafiła wczuwać się w nastroje, emocje i potrzeby innych ludzi.
Przeprowadzając te zajęcia dzieci były przekonane, że np. płacz to coś złego i nie można tego robić. Dopiero po realizacji np. zajęcia „Małe i duże smuteczki”, dzieci dowiedziały się, że aby minął nam smutek, złość to płacz nie jest niczym złym i można a nawet trzeba sobie popłakać. Dzieci uczestniczące w /w zajęciach nie od razu potrafiły okazywać swoje emocje, ale zastosowanie odpowiednich metod, a nawet zachęt oraz przede wszystkim zabaw ruchowych, ale oczywiście związanych z aktualną tematyką, przyczyniło się, że dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach, stały się bardziej otwarte, pytają się co znowu Pani ma dla nas ciekawego.
W czasie rozmów z rodzicami, stwierdzili, że bardzo są zadowoleni z uczestnictwa ich dzieci w projekcie.
Przedsiębiorczość dla dzieci
Dzięki udziałowi w zajęciach „Przedsiębiorczość dla dzieci” dzieci zyskują nie tylko wiedze o procesach ekonomicznych np. kupowanie, formy płacenia, oszczędzanie, ale przede wszystkim zaczynają świadomie i rozważnie uczestniczyć w tych procesach. Podczas zajęć dzieci wzmacniają też kompetencje matematyczne, językowe i społeczne, co ułatwia im start w szkole.
Cele ogólne projektu :
- promowanie idei przedsiębiorczości wśród dzieci w wieku przedszkolnym,
- zdobywanie wiedzy z szeroko pojętej edukacji ekonomicznej
- zwiększenie świadomości odbioru przekazu reklamowego
- kształtowanie nawyku racjonalnego gospodarowania pieniędzmi
- poznanie historii pieniądza
- kształtowanie pomysłowości i poszukania nowych rozwiązań
- nabywanie umiejętności planowania zakupów oraz ich wartościowania
- klasyfikowanie towarów ze względu na ich ważność i przeznaczenie
- rozumienie, że ilość pieniędzy jest ograniczona
- zdobywanie/utrwalanie wiedzy dotyczącej sklepu, kupowania, zachowania się w sklepach
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo - -ruchowej
- kształtowanie świadomości ekologicznej
Dotychczas odbyły się zajęcia o następującej tematyce
- Wesołe zabawy z Krasnalem Złotóweczką.
- Siła nabywcza 1 złotego – wycieczki do sklepów
- Krasnal Złotóweczka i jego rodzeństwo
- Gdzie się schował Krasnal Złotóweczka i jego rodzina – wycieczka do Banku
- Krasnal Złotóweczka i jego bogaci krewni
- Basia i pieniądze – poznawanie treści książeczki i pojęć – reklama, promocja
- Zabawy uczące przedsiębiorczości – Mały innowator – twórcze zabawy ze spinaczem biurowym.
- Tworzymy listę zakupów na śniadanie za 10 zł
- Poznawanie historii człowieka który stworzył klocki Lego – wykorzystanie tablicy multimedialnej i komputera
- Zabawy w sklep, bankomat – używanie toreb ekologicznych
- Uczymy się oszczędzania – wprowadzenie skarbonek
Ponadto były poczęstunki ciasteczkami i napojami.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Klasyfikowanie figur geometrycznych ze względu na kolor, kształt i wielkość. Rysowanie figur geometrycznych po śladzie.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Kreślenie w powietrzu duzych płynnych ruchów, oraz po torze "Leniwej ósemki", rysowanie po śladzie "Leniwej ósemki" w rytmie muzyki relaksacyjnej z Kinezjologii Edukacyjnej. Kreślenie zgodnie z kierunkiem pisania i uaktywnianie obu połkul mózgowych podczas metody P. Deninnsona.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwoju lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Prowadzący zajęcia: mgr Małgorzata Bernacka
Termin realizacji: od 1.11.2017r do 31.V.2018r
W ramach projektu „ Wzmacniamy gminne przedszkola – cykl kompleksowych działań na rzecz rozwoju i poprawy jakości edukacji przedszkolnej w Gminie Dzierzgoń” odbywają się zajęcia korekcyjno –kompensacyjne dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwoju lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się z dziećmi uczęszczającymi do Tęczowego Przedszkola w Dzierzgoniu na ulicy Słowackiego 4, w grupach 5-godzinnych na ulicy Krzywej oraz w oddziale przedszkolnym w Żuławce Sztumskiej.
Praca prowadzona jest w XVII grupach, z tego w XIV grupach w placówce w Dzierzgoniu, zaś w I,II,III grupie prowadzę zajęcia w oddziale w Żuławce Szt. Grupy głównie utworzone są po 8-ro i 7-ro dzieci, jest jedna grupa licząca 9-ro dzieci i jedna z 6-rgiem. W moich zajęciach biorą udział dzieci ze wszystkich grup wiekowych, tj. 3,4,5 i 6-latki. Zajęcia odbywają się od godziny 7:00 i trwają do 16:10.
Rodzice są powiadamiani pisemnie o terminach zajęć w danym miesiącu. Prowadzę obowiązującą mnie dokumentację: napisałam program, na bieżąco prowadzę dzienniki zajęć, przygotowuję plany pracy na każdy miesiąc, dokumentuję fotograficznie prowadzone zajęcia, które są umieszczane w Internecie na Facebooku a także na stronie internetowej Tęczowego Przedszkola w Zakładce PROJEKT.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne prowadzone są zgodnie z realizacją programu, którego głównym celem jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i wyrównywanie szans edukacyjnych.
Natomiast cele ogólne dotyczą:
- Stymulowania rozwoju dzieci
- Rozwijania zaburzonych funkcji percepcyjno - motorycznych, percepcji wzrokowej oraz percepcji słuchowej.
- Rozwijanie motoryki dużej i malej
- Motywowanie do wysiłku umysłowego.
Treści zajęć realizowane są zgodnie z założeniami programu:
- Temat: „W świecie bajki” – zabawy rozwijające mowę i myślenie.
- Temat: Usprawnianie analizatora słuchowego z wykorzystaniem dźwiękowych „Zwierząt domowych”.
- Temat: „Worek mikołaja”- wydzieranka wyklejanka na temat określony. Naklejanie prezentów w „worku” – przeliczanie w zakresie 4 elementów( dzieci młodsze).
- Temat: Rozwijanie percepcji dłoni i palców – malowanie palcem na temat „ Buty Mikołaja”, „Choinka”.
- Temat: Wydzieranka –wyklejanka na temat „ Sanie Mikołaja”.
- Temat: Rozwijanie syntezy i analizy wzrokowej w trakcie układania puzzli piankowych „Kraina Lodu”.
- Temat: „Legenda o choince” – wdrażanie do uważnego słuchani nauczycielki, powiadanie n temat treści utworu. Łączenie kropek linią ciągłą na temat „Choinka”.
- Temat: „Baloniki i fajerwerki” – rysowanie kół kierunkowych jedną ręką, rysowanie obiema rękami jednocześnie. Rysowanie fajerwerków.- wyrabianie płynności i harmini ruchów rąk (ruchy okrężne). Ozdabianie wydzieranką baloników.
- Temat: Uczenie poprawnej wymowy, doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej na podstawie „ Domina logopedyczno- obrazkowo-wyrazowego”.
- Temat: ćwiczenia ortofoniczne i oddechowe.
- Temat: Kreślenie w powietrzu dużych płynnych i swobodnych ruchów, rysowanie po śladzie „Leniwej Ósemki” w rytmie muzyki z Kinezjologii Edukacyjnej. Kreślenie zgodnie z kierunkiem pisania. Uaktywnianie obu półkul mózgowych.
- Temat: Uważne słuchanie, identyfikowanie, różnicowanie i zapamiętywanie dźwięków. Rozwijanie pamięci słuchowej oraz koordynacji wzrokowo -słuchowo-ruchowej na podst. gry „ Pamięć dźwiękowa”.
- Temat: Rozwijanie sprawności manualnych, uruchamianie procesów analizy i syntezy wzrokowej na podstawie układanki „Patyczaki”. Nazywanie pojęć :długi, krótki; cienki-gruby. Przeliczanie w zakresie 8 elementów. Utrwalenie kolorów.
- Temat: Opanowanie umiejętności analizy słów na sylaby na głoski. Rozwijanie słuchu fonematycznego, mowy i myślenia.
- Temat: Kształtowanie ogólnej spostrzegawczości wzrokowej na odstawie wyszukiwania różnic oraz podobieństw między ilustracjami różniącymi się kilkoma szczegółami.
- Temat: „Wróbelki zimą” – zabawa rytmiczna. Naśladowanie ruchem dźwięków wysokich i niskich.
- Temat: Ćwiczenia usprawniające zaburzoną sprawność manualną- kreślenie linii prostych (pionowych i poziomych), skośnych , łamanych i owalnych w powietrzu i na płaszczyźnie kartki o dużym formacie papieru.
- Temat: Ćwiczenia percepcji wzrokowej z „Bałwankiem”- doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej.
- Temat: Rozwijanie sprawności manualnej - lepienie z plasteliny wałeczków, węży, ślimaków, kul, bałwanków. Ozdabianie plasteliną jednej z figur geometrycznyh9 dzieci starsze).
- Temat: Klasyfikowanie figur geometrycznych ze względu na kształt, kolor, wielkość. Rysowanie po śladzie figury geometryczne.
- Temat: Rysowanie przez kalkę- kopiowanie wzorów litero podobnych.
- Temat: Rozładowanie napięcia poprzez wyciszanie i relaksację dziecka. Wykorzystanie Programy „Aktywności i Świadomości Ciała” Knillów.
- Ćwiczenia orientacji w przestrzeni- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni względem siebie i względem innych.
- Słuchanie bajki terapeutycznej wg Marii Molickiej „Zagubiony Promyczek”- przezwyciężanie lęku, uczenie radzenia sobie z trudnymi emocjonalnymi zdarzeniami, wspieranie dziecka w sytuacjach trudnych.
Jedną z zachęt do zajęć w realizacji Projektu jest poczęstunek dla naszych przedszkolaków, z którego czasem dzieci korzystają.
Efektem mojej pracy jest wsparcie rozwoju potrzebujących dzieci w zakresie rozpoznawania i usuwania przyczyn trudności w uczeniu się dziecka, wyrównywanie braków oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do działania.
Uważam, że prowadzone zajęcia w ramach Projektu wpłynęły pozytywnie na wszystkie dzieci biorące w nich udział. Dzieci chętnie w nich uczestniczą i myślę że rodzice są zadowoleni, że ich dzieci pogłębiają swoją wiedzę i rozwijają swoje umiejętności edukacyjne.
Brałam udział w szkoleniach w ramach projektu „ Wzmacniamy gminne przedszkola –cykl kompleksowych działań na rzecz rozwoju i poprawy edukacji przedszkolnej w Gminie Dzierzgoń”. Tematy szkoleń:
ü Rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci w wieku przedszkolnym”
ü Warsztaty szkoleniowe w zakresie prowadzenia zajęć z użyciem TIK
W miesiącu kwietniu odbędą się zajęcia otwarte dla rodziców w każdej grupie, jak również zajęcie, na które została zaproszona Pani Burmistrz E. Domańska.
W trakcie pracy z dziećmi wykorzystuję wiele pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach realizacji Projektu, jak i wiele innych przygotowywanych i organizowanych we własnym zakresie.
Pomoce dydaktyczne
- Domino logopedyczne – obrazkowe.
- Historyjki obrazkowe – Co po czym?
- Karty do ćwiczeń słuchu fonemowego
- Memory
- Domino- sylabowo-logopedyczne
- Zestaw do nawlekania- 12 drewnianych klocków i sznurek – Pojazdy
- Zestaw do nawlekania – Safari – 12 drewnianych klocków i sznurek do przewlekania
- Poducha Świnka . Wypełnienie kulkami o właściwościach statycznych
- Ściskacz sensoryczny – Obręcz
- Twister sensoryczny
- Zrób domowego zwierzaka- W zestawie 12 malowanych drewnianych elementów- śrub i nakładek
- Śrubki i nakrętki – zestaw do umiejętności motorycznych
- Przewlekane figury – Zestaw drewnianych przekładanek
- Junior Geostix – 200 patyczków w ośmiu kolorach („Patyczaki”)
- Zwierzęce odgłosy- Skrzyneczki dźwiękowe
- Dźwiękowe kostki instrumentalne
- Puszki dźwiękowe- drewniane puszki z uchwytami
- Pamięć dźwiękowa
- Liczydła
- Klocki ażurkowe - kwiatki
- Piankowy dywan – W krainie Lodu
- Zwierzątka- puzzle dla maluszków
- Znajdź różnice, Tullet Harve
- Zwierzęta Małe- duże Przeciwieństwa
- Zwierzęta. Kolory
- Książka- Bezpiecznie przez życie, czyli jak uczyć dziecko unikania zagrożeń
- Książka- Bajki terapeutyczne… na dobry dzień i jeszcze lepsze jutro Stańczuk Barbara
- Wierszyki dydaktyczne „Wiosna ,lato, jesień, zima”
- Zabawy i ćwiczenia pomagające zrozumieć swoje emocje
- Pacynki z nogami i bajkowe pacynki
- Duże pionki z gąbki do gry w warcaby
- Klocki Dienesea
- Różne plansze, historyjki obrazkowe, różne karty pracy, zagadki, figury geometryczne,
- karki o różnym formacie kredki, mazaki , farby, ołówki, klej, ilustracje tematyczne, teksty literackie ,
- pyty CD, magnetofon, nagrania muzyczne, komputer, drukarkę,
Środki plastyczne-wycinanki, nożyczki , nożyczki, pl
Innowacyjna nauka języka angielskiego
Przyjęcie urodzinowe – poznanie słownictwa związanego z urodzinami , składanie życzeń urodzinowych, ćw.oddechowe, zagadka dotykowa, wspólne śpiewanie piosenki Happy birthday, podziękowanie za wspólne zabawy, pożegnanie.
Innowacyjna nauka języka angielskiego
Dzikie zwierzęta - poznanie wybranych nazw zwierząt poprzez zabawę muzyczno-ruchową ,nawlekanie usłyszanych nazw zwierząt na sznurek (drewniana nawlekanka) – zapewnienie kontaktu z j. angielskim w formie zabawowej, rozumienie ogólnego sensu prostych piosenek.
Innowacyjna nauka języka angielskiego
Codzienne czynności– poznanie nazw wybranych codziennych czynności w oparciu o grę edukacyjno-językową „Verb bingo”, Charades – zabawa w kalambury. Uatrakcyjnienie sposobu nauczania języka angielskiego poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych
Innowacyjna nauka języka angielskiego
Liczebniki - poznanie liczebników głównych w języku angielskim w oparciu o zabawę muzyczno-ruchową ze śpiewem oraz zabawę „Please count with me” z wykorzystaniem mąki.
Innowacyjna nauka języka angielskiego
Kolory – utrwalenie znanych już kolorów w języku angielskim, poznanie nowego koloru „grey” poprzez zabawę badawczą ( mieszanie barw).
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Ćwiczenia percepcji wzrokowej z "Bałwankiem" - doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej. wyszukiwanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami , wypowiadanie się na temat pory roku -zima.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Ćwiczenia usprawniające zaburzoną sprawnośc manualną- kreślenie linii prostych (pionowych i poziomych), krzywych, łamanych i kolistych w powietrzu i na płaszczyźnie kartki.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Opanowanie umijętności analizy słów na sylaby i na głoski: podział nazw obrazków na sylaby oraz na głoski, wydzielanie sylab w wyrazach, wystukiwanie na klockach. Rozwijanie słuchu, mowy i myślenia.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Opanowanie umijętności analizy słów na sylaby i na głoski: podział nazw obrazków na sylaby oraz na głoski, wydzielanie sylab w wyrazach, wystukiwanie na klockach. Rozwijanie słuchu, mowy i myślenia.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Rozwijanie sprawności manualnych, uruchamianie procesów analizy i syntezy wzrokowej na podstawie układanki "Patyczaki". Przeliczanie w zakresie ośmiu. Nazywanie pojęć długi, krótki; cienki, gruby.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Uważne słuchanie, identyfikowanie i różnicowanie oraz zapamiętywanie dźwięków. Rozwijanie pamięci słuchowej oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo=ruchowej na podstawie gry " Pamięć dźwiękowa".
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Doskonalenie analizy i syntezy słuchwej wyrazów, a także doskonalenie spostrzegawczości wzrokowejz wykorzystaniem "Domina wyrazowo-obrazkowego -sz,cz,rz"
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Temat:"Legenda o choince" - wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczycielkę, wypowiadanie się na temat wysłuchanego utworu. "Choinka"- łączenie kropek linią ciągłą rysunku choinki.
Koło zainteresowań - matematyczne
Mierzenie płynów w naczyniach, porównywanie pojemności przelanej wody w róznych naczyniach.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Sanie Mikołaja
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
"Worek Mikołaja"-ćwiczenia sprawności manualnych podczas rysowania po śladzie, ozdabianie rysunku worka.Liczenie w zakresie 4 elementów. Naklejanie "prezentów"
Zajęcia z zakresu efektywnego uczenia się
Nauka wiersza J. Brzechwy "Tydzień" metodą piktogramu - za pomocą rysunku uproszczonego.
Zajęcia z zakresu efektywnego uczenia się
Kolorowe kartki - zapamiętywanie kolorów przez asocjacje - wykorzystanie Łańcuchowej Metody Skojarzeń (tworzenie opowiadania)
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Temat: "Rozwijanie sprawności motorycznych podczas rysowania po sladach wykropkowane figury geometryczne"- ozdabianie figur wg poleceń nauczyciela oraz samodzielnie.
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Temat: "Odgłosy przyrody"- usprawnianie analizatora słuchowego.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
"W świecie bajki i baśni" - zabawy rozwijające mowę i myślenie.
Innowacyjna nauka języka angielskiego
Powitania, pożegnania, nastroje a zabawa z misiem, udział w scence sytuacyjnej, zabawy muzyczno-ruchowe. Zapewnienie kontaktu z językiem angielskim w formie zabawowej, stymulujące stopniowo proste wypowiedzi.
Rozwijanie kompetencji matematycznych
"Lubimy matematykę" - podstawowe wiadomości o zbiorach. To kolejne zajęcia w ramach realizacji projektu unijnego "Wzmacniamy gminne przedszkola"
Rozwijanie kompetencji matematycznych
Zajęcia pod tytułem " Zabawy z przestrzenią" podczas których wykorzystane zostały elementy metody Edyty Gruszczyk - Kolczyńskiej.( 1-17)
Koło zainteresowań - matematyczne
Temat: Wysokość, długość,szerokość. Rozróżnianie, porównywanie i porządkowanie przedmiotów o różnej wielkości, szerokości i długości.
Zajęcia z zakresu efektywnego uczenia się
Figura, która ożyła - kojarzenie kształtu figury trójkąta z otaczającym go światem.
Zajęcia z zakresu efektywnego uczenia się
Zapamiętywanie dziesięciu zabawek Łańcuchową Metodą Skojarzeń - tworzenie opowiadań
Zajęcia techniczno - przyrodnicze z wykorzystaniem TIK
Zajęcia z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Zajęcia logopedyczne prowadzone przez logopedę Małgorzatę Jabłońską. "Zawody" to zajęcia, których celem było rozwijanie słuchu fonemowego, usprawnianie narządów mowy, utrwalanie prawidłowej artykulacji gł. [sz s].
Zajęcia z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Zajęcia logopedyczne prowadzone przez logopedę Małgorzatę Jabłońską. "Spotkanie z samogłoskami" to tytuł spotkania, na którym dzieci wdrażane były do wyrazistej wymowy samogłosek ustnych, rozwijały słuch fonemowy oraz zapoznawały się z graficzną i dźwiękową formą samogłosek ustnych.
Zajęcia z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Zajęcia logopedyczne prowadzone przez logopedę Małgorzatę Jabłońską. "Zimowy wiatr" to zajęcia dzięki, którym dzieci zapoznawały się z prawidłową wymową głoski "sz", usprawniały percepcję słuchową, utrwalały prawidłowy sposób połykania oraz kształtowały prawidłowy tor oddychania.
Zajęcia z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Zajęcia logopedyczne prowadzone przez logopedę Małgorzatę Jabłońską. "Co misie robią zimą?" to zajęcia na których usprawnialiśmy narządy artykulacyjne, kształtowaliśmy właściwe nastawienie głosu, usprawnialiśmy koordynację wzrokowo-ruchową, utrwalaliśmy prawidłowy tor oddychania oraz ćwiczyliśmy pamięć.
Zajęcia z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Zajęcia logopedyczne prowadzone przez logopedę Małgorzatę Jabłońską. "Mikołaj poznaje zwierzątka" to tytuł zajęć, których celem było rozwijanie umiejętności syntezy i analizy sylabowej, doskonalenie pamięci słuchowej oraz wdrażanie do koncentracji uwagi.
Zajęcia z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Zajęcia logopedyczne prowadzone przez logopedę Małgorzatę Jabłońską. "Zabawy ze zwierzętami"-zajęcia, których celem między innymi było: rozwijanie słuchu fonemowego oraz koordynacji słuchowo-ruchowej.
Zajęcia z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
Zajęcia logopedyczne prowadzone przez logopedę Małgorzatę Jabłońską. "Co pomaga nam poprawnie mówić?" to tytuł pierwszych zajęć, dzięki którym poznaliśmy aparat artykulacyjny i w jaki sposób z niego korzystamy.